Як перетворюються на мужчин казкові героїні


«Холодне серце» знятий за мотивами казки Андерсена «Снігова королева». Проте знайомий сюжет постає у несподіваній інтерпретації: замість Герди, що бореться зі Сніговою королевою, боротьба точиться між двома сестрами-принцесами – Анною і Ельзою. Остання наслала на країну прокляття мерзлоти (за це Ельзу і прозвали Сніговою королевою). 

Безстрашна Анна відправляється на пошуки сестри, щоб зняти прокляття. Чоловік відсунутий на другий план.

Відважні і самовпевнені панянки, здатні звернути гори заради мети, без допомоги чоловіка, – головні героїні сучасних мультфільмів. Але жінкам довелося пройти довгий шлях.




1932-1959 роки: покірні красуні

У 1932 році студія Макса і Дейва Флейшеров випустила короткометражки з Бетті Буп – дівчиною, якій «завжди шістнадцять». Бетті на екрані у відвертих вбраннях з декольте, а з-під короткої спідниці виглядала спокуслива підв'язка. У 1934 році в набув чинності Кодекс Хейса – ухвалені кінопромисловістю правила про те, що можна і чого не можна показувати в кіно. Бетті з її вульгарними нарядами не вписувалася в канони. Творці змушені збільшити довжину спідниць Бетті і відправити колись вільну жінку на кухню, перетворивши її в добропорядну домогосподарку.
 
Бетті Пул шокувала. Білосніжка у хатніх справах
У 1937 році в першому кольоровому повнометражному анімаційному фільмі «Білосніжка і сім гномів» компанія Disney створює образ ідеальної жінки пуританського складу. На перший погляд, це екранізація класичної казки. Але насправді Дісней підкреслює: ось портрет невільною жінки, обмеженої рамками патріархальної сімейної моралі. Незважаючи на динаміку дії, Білосніжка нічого не робить, підпорядкована волі долі. Її позбавляють спадщини, виганяють із замку.

Опинившись у лісі, Білосніжка не намагається повернутися до людей. Замість цього, потрапляючи в будинок до гномам, одразу починає готувати, прибирати і прати. Тобто робить все, що в той час належало робити жінці.
У 1950 році на екранах мультфільм «Попелюшка». Попелюшка - блондинка! 

Після війни у жінок виникла проблема з заміжжям – багато чоловіків загинули. Жінці треба шукати способи привернути увагу чоловіків. В цей час з'являється перманент. Білява жінка стає еталоном краси.
За сплячу красуню треба змагати. Попелюшка вже наділена вибором

Другий момент  – в «Попелюшці» вперше виникає тема соціального ліфту через заміжжя. Попелюшка не знатного роду, але закохується у принца і завдяки йому в стає принцесою. Хоча чоловік все ще залишається вершителем долі жінки – принц з'являється в кінці казки і робить одне: забирає Попелюшку. Але героїня кіноказки вже має право вибору. Вона хоче поїхати на бал – і їде. Це пояснюється тим, що жінки в реальному житті почали працювати, у них з'явилося право голосу, в тому числі виборчого. 

Суспільство все одно залишається чоловічим. Попелюшці дозволяють вийти в люди, проте навантажують домашньою роботою.

Те, що це розкріпачення жінки було видимістю, підтверджує мультфільм 1959 року «Спляча красуня», де головна героїня більшу частину казки спить. Однак жінка перестає бути «даністю» для чоловіка. Щоб отримати принцесу, герой повинен битися за неї.

1961-1964 роки: перші бунтарки

Стервелла диктує правила мужчинам
У 1961 році виходить мультфільм «101 далматинець». Героїня – Стервелла де Віль. Емансипована бунтарка, жінка, яка йде проти законів суспільства. Стервелла водить машину, диктує свої правила чоловікам (жінка вперше керує чоловіком!), вона бізнес-леді, оскільки володіє власною невеликою фабрикою. Стервелла фліртує з чоловіками, намагаючись домогтися від них бажаного .

Поява такого персонажу зумовлена ситуацією: це час соціальних революцій, хіпі, не згодних жити як всі. Але Стервелла – негативний персонаж. Варто звернути увагу на її вигляд: чорно-біле волосся, червоні аксесуари – це демонічні кольори. Вона також позбавлена м'яких округлих обрисів, вся немов складається з гострих кутів. Консервативним суспільством жінки, що вийшли за межі кухні, сприймаються ще як щось неправильне, навіть нечисте в містичному сенсі, тому і аніматори зображують Стервеллу так.

1989-1998 роках: інші, але не чужі

Жасмин вища за чоловіка статусом. Покахонтас показує еротизм і не має побутових турбот
З середини 60-х до кінця 80-х років основними героями повнометражних мультфільмів були воїни чоловічої статі: лис Робін Гуд, мишачий детектив Безіл і єдиний людський персонаж – свинопас Таран з «Чорного казана». Це пов'язано з подіями: війна у В'єтнамі, становлення сучасного суспільства. Героїні-жінки повернулися пізніше. З'являється жінка з іншого світу. Жасмин «Аладдін» (1992 рік), Покахонтас і Мулан в мультфільмах (1995 і 1998 років) належать до іншої етнічної групи, але їх приймають в суспільстві.

Починається все з «Русалоньки» 1989 року. Русалонька – бунтарка. Це позитивна героїня, але не бажає жити за встановленими правилами,  закохана в конкретного чоловіка (принца, природно) і готова зробити все заради кохання. Але в обох світах вона «не своя»: у підводному царстві - йде проти підвалин цього світу, в королівстві принца – бо не схожа на всіх, вона втрачає голос.

Русалонька, Жасмін, Покахонтас і Мулан позбавлені від побутових турбот. Їх цікавить реальний світ за межами палаців. Ще одна відмінна риса цього періоду – високе походження жінки. Всі принцеси. Тепер героїні не потрібен чоловік. Все відбувається навпаки. Жасмин, наприклад, закохується в злодія Аладдіна і запрошує його в палац.

З'являється відкритий еротизм. Русалонька, Жасмин і Покахонтас напівоголені.

2010-2013 роки: чоловіки у спідницях

Рапунцель просто використовує мужчину
Сучасні героїні самостійніше за попередниць. Тепер вони розривають зв'язок з родиною, показуючи себе незалежними від думки оточуючих і батьків.

У мультфільмі 2010 року «Рапунцель: заплутана історія» героїня вивільняється з-під опіки мачухи-матері. Те ж і з Меридой, героїнею мультфільму студії Pixar «Хоробра серцем» 2012 року. Вона йде наперекір батькам і доводить, що здатна побудувати своє життя, як того хоче.
Ельза та Анна ("Холодне серце") сміливі і самодостатні, мужчина не потрібен

Для дівчини шлюб не на першому місці – ось найважливіша зміна цього періоду. І Рапунцель, і Меріда, так і Анна з Ельзою з мультфільму «Холодне серце» не чекають принців подібно до Попелюшки або Білосніжки. Вони взагалі не хочуть заміж.. А якщо поряд з'являються чоловічі персонажі, то вони бездіяльні і незграбні. Основна роль залишається за жінкою. Так, коли злодій Флінн Райдер, який заліз до Рапунцель, намагається її спокусити, дівчина не реагує на це. У неї одне бажання - побачити світ. А Меріда взагалі відмовляється від трьох претендентів, заявляючи, що, якщо вона захоче вийти заміж, знайде чоловіка сама.

І зараз на кіноекранах бачимо жінку, що створює навколо власний світ, в який приходить принц. Або не приходить. Для неї не так важливо, вона здатна і сама зробити себе щасливою.

Підготовлено для сайту Патріархальний Київ за матеріалом «Идентификация женщины» доктора мистецтвознавства Н.Кривулі, що його опубліковано у «Вокруг свєта»


Будьте щодня з чоловічим сайтом!
- Цікаві матеріали
- Корисні поради
- Неординарні картинки
- Пікантні новини
- Зворушливі відео
Щоденні новини для чоловіків!
Додайте email-адресу:

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...